Samen voor slimme zorg: hoe Cilia bij Gors technologie inzet om écht (tijds)winst te behalen
De druk op de zorg is groter dan ooit. Personeelstekorten, een hoge zorgzwaarte en de inzet van veel zzp’ers zorgen voor uitdagingen in continuïteit en kwaliteit. Juist daarom is het belangrijk om te investeren in technologie ondersteunend aan je processen.
Bij VVA-Informatisering geloven we dat technologie pas waardevol is als het mensen écht helpt. Die gedachte stond centraal in het project dat Cilia, collega bij onze business unit Informatisering, leidde bij VG-organisatie Gors. In samenwerking met leverancier, installateur en met een meeluisterend oor van Tragel, werd een nieuw zorgoproepsysteem geïmplementeerd, aangevuld met geïntegreerde sensoren, zodat de techniek niet centraal staat, maar de gebruikersvraag. Het gaat erom dat medewerkers zich kunnen richten op waar het écht om draait: de zorg voor hun cliënten.
“Gors en Tragel werken samen
aan een blauwdrukdocument
met lessen en tips, zodat ook
andere zorgorganisaties sneller
kunnen profiteren van deze aanpak.
Resultaten in de praktijk
Inmiddels zijn 33 appartementen aangesloten op het nieuwe systeem, waaronder 8 voor een kwetsbare doelgroep en één crisiskamer. De ingebruikname verloopt gefaseerd: elke dag enkele woningen, zodat er ruimte is om te testen, bij te sturen en te leren.
Voor zorgverleners betekent dit dat zorgaanvragen direct binnenkomen op hun smartphone. Hierdoor kunnen zij flexibel reageren en krijgen cliënten sneller de hulp die ze nodig hebben.
- Eén smartphone voor alle werkzaamheden, direct gekoppeld aan het zorgoproepsysteem. Rapportage, medicatie afstrepen tot aan MOS/VOS meldingen afhandelen en diensten en/of cliënten te woord staan
- Lopend onderzoek naar de mogelijkheid om het zorgoproepsysteem aan een nachtzorgcentrale te koppelen om kwaliteit te versterken en werk te verlichten op de vloer
Deze samenwerking laat zien dat innovatie in de zorg niet alleen draait om techniek, maar om mensen. Door technologie in te zetten als hulpmiddel ontstaat er ruimte voor werkplezier, veiligheid en warme, toekomstbestendige zorg.
Samen werken aan vernieuwing
Hoe doe je dat? Door goed te luisteren, door samen de juiste scope te bepalen en door technologie niet als doel, maar als middel in te zetten. Hiermee wordt voorkomen dat er een wildgroei ontstaat aan verschillende slimmigheden van verschillende leveranciers, maar ook om onnodige (jaarlijkse) kosten te maken.
Dat betekende keuzes maken: van welke functionaliteiten ga je gebruik maken, hoe sluit alles technisch goed aan op de wens, en vooral: hoe ervaren cliënten en zorgverleners dit in de praktijk? Een mooi, waardevol initiatief dat mede met subsidie van het zorgkantoor mogelijk is gemaakt.
Het project heeft al meerdere mooie mijlpalen opgeleverd:
- Gecertificeerde stille alarmering
- Crisiskamer
- Veilige beademingszorg volgens CTB Erasmus-normen
- Wi-Fi-optimalisatie
- Scholing van medewerkers
- Gefilterde meldingen; enkel meldingen die je wilt ontvangen, komen binnen
