logo VVA Informatisering

Piet Verdult en Martijn Videler (VVA): Pak de kansen die digitalisering biedt en manage tegelijkertijd de bijbehorende risico’s!

Afgelopen zomer vierde VVA haar vijftienjarig bestaan. Een tijd waarin de sector grote ontwikkelingen heeft doorgemaakt, van fusiegolven en outsourcing tot hackaanvallen, de opkomst van de Public Cloud en de introductie van kunstmatige intelligentie. In gesprek met Johan van den Beld vertellen oprichters Piet Verdult en Martijn Videler over de laatste anderhalve decennia en hun boodschap voor de toekomst.

Piet en Martijn herinneren zich het eerste uur van VVA nog goed: “Het was op een vrijdag de dertiende,” vertelt Martijn. Op de vraag wat voor het duo de aanleiding was om het bedrijf op te richten, zegt Piet: “We zagen dat de digitaliseringsgraad in de sector een boost kon gebruiken. Het onderwerp was destijds niet top of mind bij het management of bestuur. Aandacht geven hieraan was hard nodig. Daarnaast was er beperkt informatiseringskennis aanwezig om de digitale opgave verder te brengen. We wilden bijdragen aan het verbeteren van digitalisering, innovatie én het kennisniveau binnen de sector.”

Bouwen aan iets moois

Martijn: “Het gevoel dat we aan iets moois aan het bouwen waren, hadden we eigenlijk vanaf het begin af aan. We wilden het verschil gaan maken en zijn er meteen vol energie tegenaan gegaan. Maar we merkten ook dat we met de goede dingen bezig waren, omdat we naast corporaties vrij snel voor de brancheorganisatie zijn gaan werken. Daarnaast bouwden we een goede relatie op met CorpoNet, die in eigen tijd vanuit hun betrokkenheid voor de sector heel belangrijk en waardevol werk doen. We merken het ook aan het feit dat we in die 15 jaar nog nooit een salesmanager hebben gehad of aan actieve acquisitie hebben moeten doen. Er heeft nog nooit een collega ‘op de bank gezeten’. We zitten, ook voor de club van inmiddels meer dan 40 collega’s, goed in het werk en opdrachten komen vaak vanuit ons warme netwerk of men komt op referentie bij ons uit.

Intern wordt het me altijd extra duidelijk op momenten als het VVA-weekend of de kerstborrel. Als ik iedereen dan zo bij elkaar zie, denk ik “wat hebben we toch een mooie club mensen om ons heen weten te verzamelen”.

Piet: “We hadden inderdaad meteen al veel werk en hebben nooit meer stil gezeten. Dat ging ook gepaard met de nodige groeipijn af en toe, maar dat doet je wel beseffen dat je met iets moois bezig bent. En inderdaad, de branchevereniging Aedes. Als je daarvoor wordt gevraagd terwijl er nog zoveel andere partijen zijn, denk je toch bij jezelf, hoe gaaf is dat! We waren ook de eersten die een project van de kant trokken. En als je gevraagd wordt door hogescholen en universiteiten om gastcolleges te geven. Dat zij allemaal leuke, ook voor ons leerzame en mooie momenten. Studieverenigingen weten ons goed te vinden en natuurlijk de studenten zelf. Dat je gebeld wordt met de vraag ‘Mag ik bij jullie afstuderen’ of ‘Kan ik bij jullie komen werken’. Dat zijn toch de markante punten waarvoor je het doet.”

Fusiegolf

Terugblikkend op de corporatiesector in de beginjaren, die zag er destijds heel anders uit dan nu. Piet: “Er waren bijvoorbeeld nog zo’n 400 corporaties, een aantal dat door fusies behoorlijk is geslonken. Maar ook binnen de organisaties is veel veranderd. Zo is I&A steeds meer iets van de business geworden, waar in het verleden de nadruk meer lag op de techniek. In 2007 bepaalde een afdeling I&A nog heel erg de richting en het tempo. Nu doet de business dat, in samenspraak met een team I&A. Veel van de techniek is ondertussen ook uitbesteed aan specialistische marktpartijen. Dat betekent ook dat de rol van I&A is veranderd, van een uitvoerende naar een regierol.”

Cloud

“We beleefden de transitie van eigen datacenters naar externe Private Cloudomgevingen en vervolgens naar Public Cloud oplossingen” gaat Martijn verder. “Langzaamaan zag je de trend om zaken buiten de eigen serverruimte af te nemen. Dat begon met enkele applicaties, en nu wordt een belangrijk deel van het hele landschap al uit de Public Cloud afgenomen. Daarbij is gelukkig steeds meer aandacht voor privacy en security. Het is niet zo dat dit vroeger geen aandacht kreeg, maar het stond niet bovenaan het prioriteitenlijstje. De cyberdreiging is echter nu zo actueel dat het moet, en zal de komende jaren alleen maar toenemen.”

AI

Kijkend naar de toekomst ziet het duo vooral de opkomst van datascience en kunstmatige intelligentie als disruptieve technologie en kans voor de sector. Piet: “Het kan op zoveel manieren ingezet worden. Bijvoorbeeld het gebruik van een algoritme om de meest kansrijke betalingsmethode te tonen qua termijnen en bedragen. Of op basis van kenmerken, statistische informatie een optimaal onderhoudsmoment vinden zodat het just in time wordt uitgevoerd. AI hoeft niet per se beslissingen te nemen, maar geeft medewerkers een snelle analyse én extra informatie om betere keuzes te maken.”

Innovatie

“Al sinds de oprichting van VVA zijn we aan de slag met innoveren, en dat doen we nu nog steeds in co-creatie met klanten, hogescholen en universiteiten,” gaat Martijn verder. “Immers, zonder innovatie sta je stil, terwijl de verwachtingen van klanten zich wel doorontwikkelen. Bovendien zijn de vraagstukken van corporaties alleen maar groter en ingewikkelder geworden, waardoor je uit een ander vaatje moet tappen om dat het hoofd te bieden. Door innovatie – zoals RPA – in te zetten, kun je ruimte vrijmaken voor betekenisvoller werk. Daarom breken wij niet alleen een lans voor innovatie, maar investeren wij veel in de ontwikkeling van nieuwe kennis en het realiseren van slimmere oplossingen binnen onze tak ‘Intelligent Workforce’. Daardoor kunnen de corporaties nu profiteren van onze toepassingen als RPA, process mining, data science en AI.”

Inzicht en professionalisering

“Die werkwijze sluit aan bij onze visie richting 2030,” gaat Martijn verder. “We willen dat huurders zelf zoveel mogelijk kunnen inzien en regelen. Daarnaast helpen we de corporatiemedewerkers om hun digitale vaardigheden door te ontwikkelen, zodat zij maximaal rendement halen uit bestaande systemen en de voordelen van nieuwe technologieën weten te benutten. Dan komt er meer tijd vrij om als medewerker je unieke waarde toe te voegen aan processen, zoals specialistische kennis en empathisch vermogen.”

Hoogtepunten

Martijn is het meest trots op de cultuur binnen VVA. “Er is heel veel kennis, kunde en gedrevenheid, maar men kan zich wel kwetsbaar opstellen. Iedereen staat voor elkaar klaar en is bereid elkaar te helpen en kennis te delen. Collega’s onderling, maar ook met en voor klanten. Dat is heel prettig.”

“De gamechanger voor VVA en dus een enorm hoogtepunt is het moment dat we actief next level met studenten aan de slag zijn gegaan in 2015/2016”, aldus Piet. “We zijn gestart met design thinking en brainstormsessies op de universiteit om vraagstukken voor klanten op te lossen en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Zo is het begonnen en later is het gaan rollen. Onze studentenpropositie heeft inmiddels een strategische positie binnen het huidige VVA.”

Mijlpaal

Uiteraard hebben ze het jubileum niet ongemerkt voorbij laten gaan. “Op 15 oktober hebben we een ‘VVAlumni’ event gehad, met collega’s, oud-collega’s, netwerkpartners én (oud)studenten. Heel toepasselijk bij een locatie op het terrein van de Tilburg University. Een aantal weken daarvoor zijn we met de huidige VVA-club, inclusief studenten, een weekendje naar Frankrijk geweest. We hebben daar teruggekeken, vooruitgekeken, aandacht besteed aan onze groeiambitie, onze zogeheten ‘moonshot goals’, en met zijn allen feest gevierd en gedanst. Zo’n weekend doet veel met de onderlinge verbondenheid en is echt genieten.” volgens de beide de heren.

Jong talent

Martijn: “We vinden dit belangrijk omdat ze een frisse kijk hebben op dingen. Het zijn slimme mensen met een steile leercurve. Ze brengen kennis van nieuwe technieken en ontwikkelingen. RPA, datascience, gamification, Python, low-code, AI, noem het maar op. Er ontstaat al heel snel kruisbestuiving doordat met de ervaren Business Consultants toepassingsmogelijkheden worden uitgewerkt.”

Groeiambitie

Hoe vinden én binden jullie mensen aan VVA? Martijn: “Ten eerste door het team wat er staat, dat team trekt mensen aan. Ze hebben allemaal een waardevol netwerk. We hebben goede contacten met hogescholen, universiteiten en studieverenigingen en werken met eigen recruiters. Daarnaast hebben we een fijne cultuur en besteden onze collega’s een dag in de week aan kennisontwikkeling, productontwikkeling en organisatieontwikkeling. Iedereen levert zo een heel herkenbare bijdragen aan VVA en de toekomst van onze klanten. We ondernemen veel activiteiten en organiseren uitjes, borrels, VVA-weekend, etc. Dat wordt ook enorm gewaardeerd. Afgelopen jaar hebben we ook nog het ‘VVA-Jachtseizoen’ gedaan, de hele club heeft ons opgejaagd. En ja, we zijn gepakt… helaas.”

Niet vanzelf

Piet gaat begin 2023 met pensioen, maar blijft de ontwikkelingen volgen en als Associate Partner bij VVA betrokken. Op de vraag wat hij afsluitend de sector zou willen meegeven, vertelt hij: “Blijf investeren in digitalisering in het belang van je klanten, medewerkers én organisatie. Besef wel dat het niet vanzelf gaat. Dat betekent onder meer dat je je medewerkers mee moet nemen in nieuwe digitale mogelijkheden. Blijf de meerwaarde uitleggen en vergroot hun adoptievermogen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van gamification of co-creatie.”

Inzetten op digitalisering

“Voor VVA betekent het vertrek van Piet een andere invulling,” sluit Martijn af. “Daar werken we al een tijd naartoe. Zo is Mark Musters sinds vier jaar Partner, hebben onze vijf business units een Business Owner gekregen én dragen alle collega’s actief bij aan realisatie van onze visie op de sector. Dat betekent blijven inzetten op digitalisering bij corporaties, het stimuleren van innovatie én het verbeteren van kennisdeling binnen de sector. Net als toen we vijftien jaar geleden begonnen. Alleen doen we dat nu met meer dan 40 collega’s waardoor we meer positieve impact kunnen realiseren”

VVA

Ontwikkelingen | Trends

Onze eerste indrukken van Microsoft Copilot

De afgelopen maanden heeft een aantal collega's intensief gebruik gemaakt van Microsoft Copilot. En goed nieuws, waar Microsoft Copilot voorheen nog enkel in het Engels beschikbaar was, is het sinds deze week ook (bijna) volledig beschikbaar in het Nederlands! Onze collega Lennart Bakx deelt zijn ervaringen tot nu toe!

Klantcases

Lieven de Key: Een jaar na de lancering van Tobias 365

In mei 2022 ging Lieven de Key live met Tobias 365, na enkele noodzakelijke functionele uitbreidingen in juli en oktober werd het project in december overgedragen aan de beheerorganisatie. Een jaar na de lancering interviewt projectleider Eric Jansen van VVA-informatisering Jan-Kees Medik, de opdrachtgever en directeur Financiën & Bedrijfsvoering bij Lieven de Key.

Nieuws

Ontdek de wereld van AI met onze AI webinar!

​Met enthousiasme kijken we terug op een interessante AI-webinar die vol zat met waardevolle inzichten en inspirerende discussies. Tijdens deze webinar hebben we een diepgaande verkenning gemaakt van de actuele ontwikkelingen, trends en toepassingsmogelijkheden van AI. Van fundamentele theoretische principes tot praktische implementaties, we hebben de deelnemers meegenomen op een inspirerende reis door de grenzeloze wereld van kunstmatige intelligentie.

Klantcases

Contractverlenging Maasvallei en Woningstichting Berg & Terblijt

Vrijdag 21 januari was de contractverlenging met Maasvallei Maastricht en Woningstichting Berg en Terblijt. Ralph Reisinger van Maasvallei zei het volgende over de contractverlenging met Itris: “Maasvallei heeft de digitale strategie herijkt en hierbij gekeken welke manier ViewPoint ons daarin kan blijven ondersteunen in het behalen van deze ambities.