Voel jij je wel eens een robot?
Wie heeft er nooit mee te maken gehad? Dag-in, dag-uit dezelfde handelingen in het systeem. Het ene systeem wordt opgestart, de data wordt vergaard en vervolgens in het andere systeem geplaatst..
Voor de medewerker de enige manier om ervoor te zorgen dat processen functioneren zoals ze zouden moeten functioneren. Deze routinematige en repeterende werkzaamheden kosten onnodig extra energie. Medewerkers leveren liever toegevoegde waarde door extra aandacht aan de klant te besteden of juist op basis van analyse aan de slag te gaan met de data. En toch, is de medewerker vandaag de dag genoodzaakt om sommige processen als een robot uit te voeren. Dat is zonde!
Een eigen assistent die kan ondersteunen bij routinetaken.
Zijn er dan geen innovaties die anno 2021 kunnen helpen om de robot weer uit de medewerker te halen? Misschien heb je er wel eens van gehoord, Robotic Proces Automation (RPA). RPA is een innovatieve ontwikkeling die organisaties in staat stelt hun processen verder te digitaliseren en automatiseren, zonder dat aanpassingen in de ICT-systemen nodig zijn. Deze ‘robotjes’ kunnen processen, die normaal door medewerkers worden uitgevoerd, extreem efficiënt uitvoeren. Het zijn daarmee in feite dus digitale assistenten van de medewerkers. Met behulp van RPA kan je laagdrempelig extra ‘handjes’ inzetten om de werkdruk te verlichten, zodat medewerkers minder repetitief werk doen en juist meer betekenisvol werk.
Moet er een extra werkplek ingericht worden?
Al doet de naam RPA vermoeden dat er thuis of op kantoor een mensachtige machine komt binnenlopen, er komt geen fysieke robot aan te pas. In ieder geval niet zoals de afbeelding van dit artikel doet vermoeden. Toch zijn het straks de digitale assistenten die aan de knoppen draaien en dit efficiënt en foutloos doen. Minder repetitieve taken betekent dat medewerkers bijvoorbeeld meer tijd hebben voor persoonlijk contact met de klant. RPA biedt de medewerker gelegenheid om daar te acteren waar menselijk handelen en creativiteit het verschil maakt.
RPA heeft de toekomst!
De ontwikkeling op het gebied van RPA gaat hard en zorgt ervoor de digitale assistenten steeds beter worden in het uitvoeren van complexe taken. De toename aan informatie en informatiebehoefte zorgt ervoor dat RPA een onmisbare schakel wordt in de digitale transformatie die de wereld op dit moment doormaakt. Wij helpen je graag verder met het efficiënter inrichten van je bedrijfsprocessen en het kennismaken met RPA. Heeft dit artikel je interesse gewekt? Neem dan contact op.